فصل دلتنگی

اشعار و نوشته های امیر محمد امیری

فصل دلتنگی

اشعار و نوشته های امیر محمد امیری

فصل دلتنگی

:::::::::: امـیـــــر محمدِ امـیـــــریِ امـیـــــرکُلایـــــی :::::::::

****
و اما درباره این منِ کمترین همین بس که:
"شعرِ من تصویرِ گویای من است"
و اینجا مجله تصویریِ دست نوشته هایم...
و یا شاید جایی است که سکوت میخواهد
"من "را و یا شاید "ما"را
فریاد بزند!
هرآنکه بخواهد؛میتواند فریاد مرا نقد کند
و اینجا،
سکوتِ خودش را فریاد بزند!

و تو....
و تو ای دوست؛
می ســرایم تو را تا غزل شوی
در می و ساغر و باده حل شوی

و بخاطر تو زنده ام همچنانکه؛
تا هوای ترا من نفس میکشم
می سرایم ترا تا نفس میکشم

****
<< کپی با ذکر منبع بلا مانع است >>

شرح دو نظریه :

نظریه ی احمق بزرگتر و نظریه ی بازی ها دو تا از شناخته شده ترین نظریات اقتصادی جهان اقتصاد هستند که البته در دیگر علوم نظیر فلسفه نیز کابرد دارند.

البته نظریه احمق بزرگتر هیچگاه بطور علمی اثبات نشد ولی همواره در استارتاپ ها و همایش ها و یا کتب اقتصادی از آن نام برده میشود و بر عکس آن نظریه ی بازی ها یک اندیشه رسما شناخته شده در اکثر شاخه های علوم بویژه علوم انسانیست.

به گفته وبسایت ویکیپدیای فارسی:

نظریه بازی شاخه‌ای از ریاضیات کاربردی است که در علوم اجتماعی و به ویژه در اقتصاد، زیست‌شناسی، مهندسی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، علوم کامپیوتر، بازاریابی و فلسفه مورد استفاده قرار گرفته است. نظریه بازی در تلاش است توسط ریاضیات رفتار را در شرایط راهبردی یا بازی، که در آنها موفقیت فرد در انتخاب کردن وابسته به انتخاب دیگران می‌باشد، بدست آورد.

یک بازی شامل مجموعه‌ای از بازیکنان، مجموعه‌ای از حرکت‌ها یا راه‌بردها و نتیجهٔ مشخصی برای هر ترکیب از راه‌بردها می‌باشد. پیروزی در هر بازی تنها تابع یاری شانس نیست بلکه اصول و قوانین ویژهٔ خود را دارد و هر بازیکن در طی بازی سعی می‌کند با به کارگیری آن اصول خود را به برد نزدیک کند. رقابت دو کشور برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای، سازوکار حاکم بر روابط بین دو کشور در حل یک مناقشهٔ بین‌المللی، رقابت دو شرکت تجاری در بازار بورس کالا نمونه‌هایی از بازی‌ها هستند.

نظریهٔ بازی تلاش می‌کند تا رفتار ریاضی حاکم بر یک موقعیت استراتژیک (تضاد منافع) را مدل‌سازی کند. این موقعیت زمانی پدید می‌آید که موفقیت یک فرد وابسته به راه‌بردهایی است که دیگران انتخاب می‌کنند. هدف نهایی این دانش یافتن راه‌برد بهینه برای بازیکنان است.


و طبق همان وبسایت:


نظریه احمقتر از من(=احمق بزرگتر) یک نظریه اقتصادی است. بر اساس این نظریه اگر سرمایه‌گذاری اوراق بهادار را حتی به قیمتی بیش از قیمت معقول خریداری کند، بعد می‌تواند آن را با سود بفروشد و از این راه کسب درآمد کند. چون همیشه کسی (احمقتر) پیدا می‌شود که حاضر است مبلغ بیشتری برای آن بپردازد.

کسی که بر اساس این تئوری سرمایه‌گذاری می‌کند، کالا یا سهامی را بدون توجه به کیفیت آن خریداری می‌کند با این امید که آن را در زمانی کوتاه به دیگری (احمقتر) بفروشد. ممکن است سرمایه‌گذار بعدی هم با همین تئوری اقدام به خرید کند. این گونه حباب‌های اقتصادی(اسمش روش هست دیگه،نیاز به توضیح نیست) در نهایت می‌ترکند و ارزش سهام مذکور نیز به دلیل فروش یکباره و زیر قیمت به سرعت سقوط می‌کند.

البته این گفته ها نیازمند منابع و تفکر بیشتر هستند ولی موضوع اصلی این مقاله این است؛ تحلیل کاربرد نظریه احمق بزرگتر و تاثیر آن بر نظریه بازی ها در بازار خودروی ایران=چرا ایرانیان پراید میخرند؟=طنز اقتصادی

از آنجا که این وبلاگ بیشتر یک وبلاگ ادبی است تا اقتصادی بیشتر از این به شرح اقتصادی این دو نظریه نپرداخته و به سراغ بحث دوم و اصلی این پست میپردازیم.

پراید

چرا ایرانیان پراید میخرند؟

همانطور که می دانید پراید یک اتومبیل(کیه که ندونه) است این خودرو اولین بار در
سال  1987(یه چیزی مثله نوح برای ماشینا)توسط شرکت مزدا  ژاپن تولید و به بازار عرضه شد.این خودرو در ژاپن با نام مزدا 121 و در آمریکای شمالی با نام فورد فستیوا(دو تا تابعیت داشت) به فروش رفت.این مدل همچنین از سال 1987 تا 2000 توسط شرکت کیا موتورز کره جنوبی(حالا شد سه تا) به فروش میرسید که در سال 2001 امتیاز خط تولید آن به شرکت سایپا ایران(حالام چهار تا) واگذار شد و تا هم اکنون نمونه های مختلفی ار آن تولید میشود(یه نمونش میگن شبیه دمپاییه ما گفتیم توهین نکنید اونام گفتن چشم)

همانطور که گفتیم پراید یک خودرو نسل دومی(حتی تو این موردم اول نیست) است و قابلیت های ظاهری نمونه های امروزی آن تفاوت چشمگیری با نمونه های اولیه ندارد.به جز امکانات جانبی(مثله ضبط دی وی دی).در طی سالیان اخیر انتقادات زیادی به خصوص در فضای مجازی علیه پراید شکل گرفته که آخرین آن تشکیل کمپینی برای نخریدن خودروی داخلی بود که دلیل اصلی آن ایمنی کمتر و قیمت بیشتر این خودرو ها برشمرده میشد که متاسفانه یا خوشبختانه(موضع فلسفی؟) به سرانجام معینی نرسید تا اینکه در سال پاییز 94 با اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی دولت برای  جلوگیری از رکود خرید خودرو در شش روز اول بیش از 100 هزار نفر در این طرح شرکت کرده و ظرفیت آن تکمیل گردید،تا پیش بینی دولت برای پر شدن 2 هفته ای آن درست از آب درنیاید و مسئولان از خوشالی پر گرفته و به آسمان پرواز کنند.

نتیجه گیری:
همانطور که گفتیم طبق نظریه ی احمق بزرگتر همیشه یه احمقی احمق تر از ما پیدا میشه که جنسه بی کیفیت مارو گرون تر از ارزش اصلیش بخره!؟!
پس همون اول میتونستیم شکست کمپین نخریدن خودرو رو به همین عامل یعنی وجود افرادی احمق تر از خودمون بسط بدیم.
و طبق نظریه ی بازی ها انتخاب یک بازیکن بر انتخاب دیگری تاثیری متقابل دارد؛یعنی بخاطر پر شدن ظرفیت وام 25 میلیونی و انتخاب صد ها هزار نفری مردم برای خریدن خوردروی بی کیفیت با قیمت ارزان تر بقیه هم ترغیب به خریدن همان خودرو ولی متاسفانه با قیمت اولیه اش خواهند کرد و چون احتمالا در اقساطش مثله چی(خودتون بهتر میدونید) در  گل گیر کرده و روانه زندان خواهند شد.

در پایان همانطور که ملاحظه فرمودید ما  از عبارت {=طنز اقتصادی } در عنوان پست خود استفاده کرده تا هیچکس ادعایی چیزی علیه ما و امنیت ملی کشور نکرده و نکند.
خدانگهدار
یکی از ناپراید سواران کشور
امیر محمد امیری




نظرات  (۵)

قسمت اولشو زیاد نفهمیدم ولی قسمت دومش خیلی جالب بود...آورین
۰۹ آذر ۹۴ ، ۱۸:۱۹ امیر محمد امیری
ممنون یاسر جان اصل مطلب همون قسمت دومش بود!
۱۲ آذر ۹۴ ، ۱۴:۴۴ آقای سر به هوا ...
به فکر فرو میبره آدمو ...
۱۳ آذر ۹۴ ، ۱۹:۲۳ امیر محمد امیری
والا من هنوز تو شوکم (:
Io non posso comprare i biglietti perche mia madre non vuole spendere soldi e vi prego fatemi vincere ne ho davvero bisogno porto il busto perchè ho un problema gravissimo alla colonna vertebrale perciò quei soldi li devo spendere per il mio problema …e io non voglio perdermi quel concerto asstautlmenoe perfavore se mi potete aiutare fatelo vi prego. mi devo far autografare il busto

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی